-
S4- E3: Omvendt undervisning og yrkesfag: En god kombo?
I denne episoden har Stine besøk av Julia Moen Nordal, David Aasen og Lars Søraas Grønnhovd som er henholdsvis lærere og undervisningsleder ved Åssiden videregående skole i Drammen. Vi har jobbet sammen, i nærmere tre år, om å utvikle metodikk og prøve ut omvendt undervisning i yrkesfaglig opplæring. Hva læreren har prøvd ut – og…
-
S4-E2: Hvordan utvikle PfDK som lærerstudent? Lær av Elise!
Hvordan jobber lærerutdanningene for å øke studentenes profesjonsfaglige digitale kompetanse? I denne podcastepisoden har vi invitert grunnskolelærerstudent Elise Glad Lien, som forteller hvordan dette arbeidet har påvirket valg hun har tatt underveis i utdanningen og med tanke på kommende arbeidsliv. Elise, som tidligere har besøkt oss og snakket om sin praksis på det Digitale Læringsverkstedet…
-
S4 – E1: Hvordan blir man elev, egentlig?
Hvordan blir man egentlig elev? Hva skjer mot slutten av barnehagetiden, og hva skjer de første dagene på skolen? Hva er et friminutt, et fag, og en fadder? For å nøste litt opp i dette inviterte vi førsteklassingene, ekspertene på elevrollen, Lavrans (6) og Hanna (7) til en prat sammen med lærer Anne-Lene Glomsrød. I…
-
S3-E5: Rammeverket for lærerens PfDK – fortid, nåtid og framtid?
I denne episoden av Skolelys har vi besøk av Marijana Kelentric, som jobber i Utdanningsdirektoratet og er en av hovedforfatterne bak det norske rammeverket for lærerens pfdk. Vi snakker om hvordan rammeverket ble til, hvem som bruker det, hvordan det nå har blitt revidert og hva som blir læreres pfdk i nær (KI-)framtid. Rammeverk for…
-
S3-E4: Åpent og ærlig. Elever forteller om sin bruk av KI i skolen
KI har det siste året gjort sitt inntog i skolen, spesielt i form av chatboter, som ChatGPT, Copilot, Google Bard eller MyAi. Og uavhengig av om man omfavner, avviser eller er foreløpig utforskende/ avventende, så er KI noe vi som jobber med skole og utdanning, må forholde oss til. Ofte snakker vi, lærere (eller lærerutdannere),…
-
S3 – E3: Lærer i kombinert stilling – hvordan fungerer det?
Vi er nysgjerrige på hvordan det jobbes med teori og praksis i lærerprofesjonen. Vi tar en prat med ungdomsskolelærer Marie Kronby, som jobber på lærerutdanningen ved HiØ en dag i uken i en kombinert stilling. Vi lurer på hva det har å si for studentene og fagansatte på høgskolen, men også hvordan det påvirker læreren…
-
S3 – E2: Vurderingspraksis og lærelyst i Fredrikstad
I denne episoden presenterer Hilde W. Afdal, Sigrun Staal og Stine Brynildsen et samarbeidsprosjekt med Fredrikstad kommune og dets ungdomsskoler. Et av hovedmålene med prosjektet er å undersøke hvilke vurderingspraksiser som «finnes der ute» på ungdomsskolene og hvordan gode praksiser kan videreutvikles og deles. Sammen med rådgivere i kommunene, ledere og lærere , har Sigrun,…
-
S3 – E1: En slags reisepod – Lærerstudent på utveksling
Lærerstudent og reise på utveksling? Det blir et JA fra oss! Arzoo Kausar er fjerdeårsstudent på Grunnskolelærerutdanningen 5-10 ved Høgskolen i Østfold. I våres tok hun sjansen på å utveksle «down under» – når hun dro helt til Australia. Med god hjelp fra lærerutdanningen her hjemme, kunne hun nemlig være kunst og håndverk-student ved Queensland…
-
S2 – E6: Med en ny dings i sekken. Om den digitale overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet
Hva er en dings, og hvilken betydning har denne i overgangen mellom 7. og 8. trinn? I antologien der Marianne Maugesten og Kari Spernes er redaktører, har Stine og kollega Marianne Hagelia forsket på dette. De har forsøkt å finne ut hvordan ungdomsskolelærere fra en 1:1 PC-skole beskriver elever som kommer fra 1:1 iPad-skoler. Vi…
-
S2 – E5: KI og etikk – i skolen?
Hvilke etiske utfordringer kommer med digitalisering og kunstig intelligens (KI)? I denne episoden av Skolelys utforsker vi dette sammen med førsteamanuensis Leonora Onarheim Bergsjø. Bergsjø forsker på og formidler om digital etikk, og hun sitter i sentrale roller i norsk kontekst. I episoden forsøker vi å definere de sentrale begrepene etikk, digital dømmekraft, og KI.…